Followers

AQSA2GAZA3

Wednesday, May 18, 2011

Logik ke cinta tanpa maksiat?



assalamualaikum.....

pagi ni terdetik dalam hati saya untuk wat entry pasal kisah 
b e r c i n t a

sume org penah bercinta kn?
bercinta dan berkapel

tpi ramai yg tak tahu hubungan bercinta sebelum kahwin/nikah ni mmg confirm haram disisi agama
ada yg tahu tpi buat2 tak tahu pun ada
saya bukan la nk tunjuk alim kt sini
dan mengaku diri pernah jg berkapel dulu
tpi bile dipikir2 kan balik dan stadi balik isu ni
terang dan jelas la kenapa Allah larang kite bercinta & berkapel sebelum berkahwin

saya kagum dan salut pada Ahmad Fedtri Yahya, host MHI yg dikatakan akan menamatkn zaman bujang nye tak lama lgi.
saya bukan kagum sebab dia nk kahwin (coz ramai je org yg nk khwin kn?)
tpi apa yg sy kagum ialah perkahwinan yg dia ingin bina tu atas dasar islam dan kasih sayang Allah
dia juge percaya bahawa cinta tanpa maksiat adalah cinta yg diredhai Allah
betul kata ustaz2
kite bile bercinta dan ingin mendirikan rumah tangga kite akan berdoa pada Allah agar cinta yg kite bina itu berkekalan betul x?
tpi mcm mane Allah nk makbulkan doa kite kalau hubungan cinta yg kite bina tu berunsurkan maksiat semata-mata
bile ditanya mereka akan jawab "itulah cinta"

so betul ke itu definisi cinta yg korg maksudkan?

bagi saya
cinta itu luas
cinta x semestinyer hanya pada kekasih
tpi cinta pada ibu bapa, adik beradik, sahabat handai juge kite pnggil cinta
malah cinta yg terbesar dan x ternilai adalah cinta pada 
Allah Yang Maha Esa
Pencipta kite

so kalau kite x mencintai Dia 
dan melanggar ketentuan yg Dia tentukan
xrasa bersalah ke kite menadah tangan memohon doa pd Dia utk kekalkan cinta kite yg pada manusia ni yg mmg dr permulaannyer berteraskan maksiat?

yg baca ni sure ada yg panas hati

apahal minah ni
maksiat je memanjangggggggg
ada la tu yg x kena tu

bukan begitu maksud saya

saya faham fitrah manusia memang ingin bercinta & ingin mencintai
saya dulu juge pernah berkapel
kini baru la sy sedar semua tu x memberikan kebahagian yg hakiki buat saya
kerana cinta yg hakiki hanya pada Dia

sure ada yg kata
tak kenal maka tak cinta
tak cinta mcm mane nk kahwin
betul x?

tpi still ramai yg sy dengar bertahun2 mereka bercinta
tpi lepas kahwin baru la kata kurang keserasian antara mereka
so mcm mane tu?
bukan ke tempoh kapel tu mereka sume yakin yg mereka mengenali pasangan masing2?

jadi apakah relevannyer bercinta bertahun2 dan akhirnyer berpisah selepas mendirikan rumah tangga
dengan alasan
'kurang keserasian'

saya kurang arif utk bercakap soal cinta dan agama
kalau saya cakap pun bukan sume org boleh terima


kerana ramai yg lebih 'berpengalaman' dari saya

cukup la saya faham dengan kehendak diri saya
dan org sekeliling yg memahami saya turut memberikan dorongan

kepada mereka2 yg telah pun berkahwin atas dasar suke sama suke
jangan la plak korg rasa cam panas hati baca entry saya ni

perkara ni bergantung pada setiap individu

ramai yg setuju dan tak kurang juge yg kurang bersetuju

pape pun pada mereka yg sudah selamat jadi suami isteri
semoga perkahwinan kekal bahagia di bawah keredhaan Allah Yang Maha Esa
sama-samala kite semua membina keluarga yg sakinah
amin...


zaman yg semakin maju kadang-kala membuatkn kite rasa seperti mustahil utk kite berjumpe dgn org yg mempunyai ciri2 yg kite nak

tpi saya tetap berdoa pada Allah
semoga Dia temukan saya dengan lelaki terbaik yg 
Dia dah pilih utk saya
saya pegang janjiNya kerana saya tahu Allah tidak memungkiri janjiNya

lelaki yg baek utk wanita yg baek
begitu juge sebaliknyer

semoga cinta yg akan datang ini
berteraskan keredhaan Nya dan dijauhkn dari jalan maksiat

nampak mcm mustahil??

insyaAllah tidak mustahil =) 





"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216


p/s: maaf andai tersalah kata dan terguris hati. Kite hanya insan biase yg mencari keredhaan Illahi. Semoge kite semua sentiasa memperbaiki diri demi kasih sayang yang abadi

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT (C) 2011-2012. All Right Reserved by Farah Liyana